Tutorial Blog Mesra SEO

by - 7/15/2011 12:17:00 PG


Assalamualaikum semua.Hari ini D'ya nak berkongsi ilmu yang dah lama d'ya nak kongsikan.Cuma masa tidak mengizinkan.Percaya atau tidak 70% jumlah pengunjung yang singgah di blog D'ya Marshmello datangnya dari search engine popular iaitu Google.Jom kita lihat punca traffik blog D'ya Marshmello dari statistik Nuffnang.

klik untuk lebih jelas **
Ha, nampak tak? SEO ini amat penting di kalangan blogger.Jadi jom kita lihat apa sebenarnya kelebihan blog yang 'mesra' SEO (search engine optimization):

 Yang pertama kelebihannya ialah blog anda berada di first page atau top 10 di mana jika pengunjung search sesuatu di Google.Kelebihan blog yang ada di first page biasanya mudah sangat mendapat traffik.Contohnya seperti gambar di bawah.



 Walaupun kita tak update entri, secara tak langsung traffik blog anda akan menurun jika anda tidak ping blog anda.Jadi kelebihan blog yang mesra SEO, pengunjung tetap akan singgah di blog anda berdasarkan keyword yang mereka cari tidak kira sama ada warga Malaysia atau di luar negara.Hurm, nampaknya SEO ini pentingkan?

 Yang penting pastikan entri anda biarlah bermanfaat bukan hanya entri kosong semata-mata seperti tutorial blog, tips cinta, fesyen seperti dalam blog D'ya Marshmello ini.Kalau nak dibandingkan blog D'ya Marshmello berbanding blog otai, mereka lagi hebat dalam blogger.Jadi pastikan entri anda benar-benar bermanfaat.Nak blog anda mesra SEO, jom ikut tutorial ini.

Tutorial Blog Mesra SEO
 Login account>dashboard>design>edit HTML (expand widget template)

 Tekan ctrl+f dan search code di bawah ini
<title><data:blog.pageTitle/></title

 Bila dah jumpa code di atas, gantikan kod di atas dengan kod yang baru di bawah ini

<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'>
<title><data:blog.pageTitle/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/> | <data:blog.title/></title>
</b:if>

 Preview dulu dan baru SAVE.Contoh link yang mesra dengan SEO ialah tajuk entri di depan dan seterusnya diikuti dengan nama blog anda.Contoh seperti gambar di bawah.




 Selamat mencuba.Kalau suka like vs comment.Klik Nuffnang sekali auw.! ;)




Photobucket

You May Also Like

5 marshmallow komen

Instagram